KINDERTEKENINGEN ANALYSEREN

´Wauw, wat een bijzondere analyse!´

´Vanmiddag besproken in onze teamvergadering om duidelijk te maken dat leerlingen niet zomaar een tekening maken maar dat er ook echt een boodschap in verwerkt kan zitten´

´Iedereen was echt onder de indruk en gaf de complimenten over deze analyse´

´Ik vond het gewoon bizar, zo treffend!´

Dit zijn een paar mooie reacties na het opsturen van de analyse van een kindertekening.

Heb jij dat ook weleens dat jouw kind of een leerling met een tekening komt en dat aan jou geeft. En erbij zegt dat het voor jou is gemaakt? Wellicht vraag je dan wat jouw kind getekend heeft en misschien geef je het uitbundig complimenten over hoe mooi het is. Soms weet een kind te vertellen wat het getekend heeft, maar zegt hij/zij ook echt wat het getekend heeft? Heb jij je weleens afgevraagd of een tekening iets meer zou kunnen betekenen? Misschien wil het kind jou wel iets vertellen met deze tekening..

Met iedere tekening laat een kind onbewust iets van zichzelf zien. Wat hem/haar van binnen bezighoudt, hoe hij/zij zich voelt, wat hem /haar beweegt. In beeldentaal. Het begrijpen van beeldentaal is magisch, bijzonder en intiem. Je stapt binnen in de belevingswereld van een kind. Stel je voor dat je deze taal begrijpt en weet wat een kind jou zonder woorden zegt.  Dan begrijp je wat een kind jou vertelt over de dingen die het niet kan, mag, wil of durft te vertellen. En dat komt vaker voor dan je denkt!

− Kinderen laten in hun tekening iets van zichzelf en hun belevingswereld zien.

− In de tekeningen van kinderen ligt vaak een hele wereld verborgen.

− Kinderen laten in een tekening zien hoe ze zich voelen en wat hen bezighoudt.

Tekeningen kunnen een ‘extra taal’ zijn om je in uit te drukken. Dit is zeker het geval voor kinderen die (nog) niet het vermogen hebben om zich verbaal goed uit te drukken. Een tekening vertelt een verhaal over een situatie of de ontwikkeling van een kind.

− Wil je begrijpen wat jouw kind zonder woorden zegt
− Wil je weten wat je kind eigenlijk aan je laat zien
− Wil je duidelijk hebben wat er in je kind omgaat
− Wil je de signalen die je kind geeft herkennen en hier adequaat op reageren
− Wil je de achterliggende boodschap van de tekening van je kind weten?
− Wil je weten hoe je kind zich echt voelt?

Hoe gaat dat dan?

− Je stuurt de tekening op.

• Je kunt de tekening inscannen en via de mail opsturen. Je kunt ook de originele tekening per post opsturen; dan kan ik de tekening zo goed mogelijk analyseren.

− Beschrijf een aantal gegevens.

• Wat is de naam en de leeftijd van je kind? Hoe zie de gezinssamenstelling er uit? Wat is de titel van de tekening? Wanneer/ in welke periode is de tekening getekend? Evt. overige bijzonderheden.

−Ik ga de tekening analyseren.

• We plannen een afspraak (in mijn praktijk, telefonisch of via skype) om de inhoud van de tekening te bepreken. Samen bespreken we, wat we hierin kunnen herkennen.

• Tevens is het mogelijk om meer informatie of adviezen te krijgen m.b.t. wat er naar voren is gekomen in de tekening. Je krijgt dus ook concrete handvatten en tips!

− Je ontvangt een samenvatting van de analyse.

• Per mail krijg je de belangrijkste punten samengevat, zodat je dit nog eens rustig kunt nalezen